Welkom

Hier kun je de ontwikkeling van mijn verhaal volgen.
Nieuw hier? Bekijk het chronologisch overzicht.
Ik heb behoefte aan feedback!

zaterdag 14 mei 2011

Wederopstanding?

*** SPOILER ALERT! Lees eerst hoofdstuk 1 **


Misschien moet Bavelaar toch het einde van hoofdstuk 1 overleven. Dat zit al een tijdje in m'n hoofd. Er zijn verschillende redenen waarom het einde van het hoofdstuk zoals ik het nu heb geschreven voor mijn gevoel niet helemaal "werkt".

Het grootste bezwaar vind ik de negatieve sfeer die Bavelaar's dood creƫert. Voor mijn gevoel is het te vroeg in het verhaal voor zo'n dramatische gebeurtenis. Je moet het mysterie en de 'inzet' geleidelijk aan opbouwen naarmate het verhaal vordert.

Ook kennen we onze karakters misschien nog niet goed genoeg om echt te kunnen meeleven met zo'n gebeurtenis. Bavelaar kennen we niet goed, dus zijn dood doet ons niet zo veel. John en Kiani kennen we weliswaar iets beter, maar er ontbreken ook daar nog flink wat puzzelstukjes, waardoor we ons moeilijk in hen kunnen inleven.

Doordat hoofdstuk 1 vanuit John's gezichtspunt verteld wordt, is het ook nog eens veel lastiger om mee te leven met Kiani, die het zwaarst op de proef gesteld wordt door haar medische achtergrond.

Tot slot zijn er nog puur praktische overwegingen: als Bavelaar dood is, kunnen ze hem niets vragen over wat hem gebeurd is. Verder zal zijn lichaam moeten worden meegenomen, wat de authoriteiten natuurlijk opmerken, waardoor je zou verwachten dat er een officieel onderzoek wordt ingesteld. Overigens zijn hier allemaal 'oplossingen' voor te bedenken, dus ga er niet van uit dat er in de rest van het verhaal niemand dood zal gaan...

Al deze redenen maken dat ik heb zitten dubben over het einde van hoofdstuk 1 en het verloop van hoofdstuk 2. Maar nu ik het voor mijzelf op een rijtje zet is het me eigenlijk direct duidelijk: ik ga het einde van hoofdstuk 1 herschrijven. Bavelaar krijgt zijn wederopstanding. En daarna ga ik snel verder, want ik popel al een tijd om aan hoofdstuk 2 te beginnen. Stay tuned!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten